Bellen naar betaalde informatienummers (0900- en 18-nummers) met een mobiele telefoon wordt vanaf 1 juli 2013 goedkoper.

Geen extra kosten per minuut

Je gaat dan net zoveel betalen als bij bellen naar een vast nummer. Vanaf juni 2014 mogen bedrijven met betaalde klantenservicenummers hun klanten die met zo’n nummer bellen geen extra kosten per minuut meer in rekening brengen. Bedrijven mogen dan alleen maximaal 1 euro per gesprek vragen naast de gewone belkosten voor dat gesprek.

Betaalde klantenservicenummers

Nu vragen bedrijven vaak aan hun klanten een apart ‘informatietarief’ per minuut, bovenop de belkosten. Dat mag straks niet meer. Het geldt zowel voor bellers die een eenmalige aankoop hebben gedaan als voor bellers waarmee een bedrijf een vaste klantrelatie heeft. ‘Zo word je als klant niet geconfronteerd met een hoge rekening omdat je moet bellen naar een bedrijf waar je klant van bent’, aldus minister Kamp van Economische Zaken. Bedrijven krijgen tot 13 juni 2014 de tijd om deze nieuwe regels in te voeren.

Mobiel bellen naar 0900-nummers

Op dit moment betalen mobiel bellers naar een 0900-nummer een hogere buiten bundeltarief met uitschieters naar €1,30 per minuut. Vanaf juli betaalt men de gewone belkosten (bijvoorbeeld gewone bundeltarief of prepaid tarief dat de klant ook betaalt naar een gewoon vast nummer).

Bron: Ministerie van Economische Zaken